Klus soaps

Het is al weer even geleden dat we wat geschreven hebben, maar we hebben ons de afgelopen weken op rivieren bij Dartmouth en Plymouth vermaakt met klusjes. Het komt ook een beetje door de betreurenswaardige dekking van Wifi in Engeland (of vooral Engelse havens). Misschien ook niet zo’n punt, dat er niet overal en altijd wifi is.., maar je merkt ineens hoe je dat gewend bent. Zeker als er dingen stuk zijn en je daarvoor oplossingen zoekt. Ineens beseffen we ons dat we thuis alles, te pas en te onpas, in google stoppen, en daar over het algemeen een antwoord uit krijgen. Nu struinen we winkels af, vragen raad bij havenmeesters en andere zeilers. En dat werkt ook, soms iets minder snel dan thuis misschien.

Er was nogal wat te zoeken de afgelopen tijd..;-) Met een naderende oversteek naar Spanje hebben we het lijstje “must-do’s voor vertrek” gemaakt en hadden we weer heel wat te klussen. En wat is er een betere locatie dan op eigen houtje op de rivier. Vanaf Weymouth zijn we naar Dartmouth gevaren. Bij aankomst werden we verrast door een prachtig groen, (het regent hier vast veel?!) glooiend landschap langs deze kronkelende rivier, waar je zo vanaf de zee invaart. Geweldig mooi. Op die rivier kun je aan een steiger liggen bij het stadje, of er verder op varen, en aan een mooring liggen of op eigen anker.Eerst aan de steiger gelegen om in het dorpje inkopen te doen. Daar ontmoetten we geweldig leuke (en behulpzame) Engelsen, Jonathan en Jane.  Zij wisten ons te vertellen dat we de beste buitenboordmotor-ooit-gemaakt achterop hadden staan. Tja, wilden we die nu net hier eens testen/aan de praat proberen te krijgen.. En ze wisten ook de beste technicus uit de buurt, die in geval van problemen zou kunnen helpen, perfecte timing!

We hebben een dinghy om (als we ankeren of aan een mooring liggen) mee naar de kant te gaan. Nu kunnen we natuurlijk gewoon roeien, (wat is daar mis mee?!) maar een motortje is ook wel handig. Nu staat deze al sinds dat we de boot kochten achterop, weten we niet wanneer die ’t voor het laatst deed, dus verwachten we dat dit wel een klusje is. Op een zonnige dag proberen we ‘m. Hij start!!! Maar, we maken een hoop herrie en rook voor degene die bij ons in de buurt van de rust genieten. Jonathan en Jane brengen ons + motor naar de technicus in het dorp, en die knapt ‘m in een middagje op, hoppa!! Olé, we hebben een werkende dinghy + motor! Dit was n quick win! Tot zo ver geen klus-soap, en alleen maar meevallers!

Dan het anker.. Dit begint wel een aardige soap te worden.
Ankeren gaat een belangrijke manier zijn om te overnachten het komende jaar. Je bent onafhankelijk, kan op veel mooie plekken/baaitjes komen, zonder dat er faciliteiten hoeven te zijn, en het is (meestal) gratis. Het is dus belangrijk om een goed en betrouwbaar anker te hebben.

In Nederland kochten we (al met iets te veel omwegen) een nieuwe ankerketting, 10 mm. Dit is een beetje zwaar voor ons 10m lange bootje, maar er zat al een lier op die geschikt was voor 10mm. Een nieuwe lier leek ons een grote, extra, klus op de oneindige lijst, dus we besloten de lier te laten, en alleen een nieuwe ketting te kopen. Op de Dart proberen we het anker voor het eerst uit, en wat blijkt, de ketting is van een ander type en past niet op deze lier..?! Goed, we hebben dus vele kilo’s nieuw staal in de voorpunt, en het werkt niet. We kunnen nu een passende ketting kopen, hier in Engeland, maar hebben we nog steeds onze zware ketting, die vrij onhandelbaar is. Dan komt erbij dat het systeem niet heel lekker loopt. De ketting hoort eigenlijk in het dek te verdwijnen door een gat dat er niet zit. Maar een gat maken in je dek..dat is nogal wat.. Of toch een andere lier, die verticaal draait i.p.v horizontaal. Nou goed, veel om over na te denken, en een plek met niet al te veel faciliteiten om dingen aan te schaffen. We hebben een Lofrans lier en nu blijkt in de UK geen Lofrans dealer te zitten. Dus het enige wat ze ons hier kunnen bieden is een nieuwe elektrische lier, wat betekent dat we ook een nieuwe accu moeten, kabels moeten trekken en ineens moeten ankeren met behulp van stroom. We kunnen het uitstellen tot Spanje, maar dan kunnen we niet ankeren. En per nacht betalen we hier zo’n €50,- havengeld. We wachten op mooi weer om naar Spanje over te gaan, maar dat kan best eens 2 weken duren.. Dat wordt ook een prijzige business.. Al schrijvend bedenk ik me dat alle mitsen en maren voor jullie wellicht niet helemaal te volgen zijn, maar we ‘waren er maar druk mee’ zal ik maar zeggen! 😉
Nadat we alle watersportwinkels in Dartmouth hadden uitgespeeld zijn we naar Plymouth gevaren, een grote stad verderop, met veel meer watersport winkels. Hier hebben we een winkel gevonden met veel 2e hands spul. We hebben nu een schijf gekocht voor 8 mm ketting, die niet helemaal past, maar het komt in de buurt.. Onze 10 mm ketting verpatst in hun winkel, en 8 mm ketting teruggekocht. In Spanje kunnen we (als het goed is..) een goede 8 mm schijf bestellen en ergens laten bezorgen. Het kostten wat moeite, piekeren en uiteindelijk extra geld om te switchen naar een 8mm ‘systeem’, maar nadat we een nachtje op de rivier de Lynher, achter ons eigen anker hebben gelegen, voelde het juist als ‘geld-verdienen’ om een keer een nacht geen havengeld af te tikken. 😉 We zijn er nog niet helemaal, maar de 8 mm ketting was al een stuk beter te hanteren.

Dan is er nog een tweede grote soap en dat is onze SSB radio. Een aardige klus om die helemaal aan te sluiten en aan de praat te krijgen. Daarvoor moeten er kabels van voor naar achter worden getrokken en iedere keer moet daarvoor de hele boot over hoop worden gehaald. Niet echt een klusje dat je kan doen als Coen er tussendoor dartelt. Dus alle middagslaapjes worden opgeofferd aan kleine stapjes in de goede richting. Inmiddels staat het apparaat op z’n plek, zee-vast, en lijkt ieder snoertje aangesloten. Maar het is nogal een installatie, en met grote vrezen hopen we de komende dagen/week te kijken/proberen of hij het ook doet. Op dit moment vooral spannend, want hier zit inmiddels wel de nodige energie in.. Wordt vervolgd!

Plaats een reactie