Van een klotsbak naar het relaxte Spaanse leven

Het is echt waar, we zijn in Spanje! Dat was het gevoel wat de eerste dag overheerste. Toen we zondagochtend (na een paar uurtjes) wakker werden, werden we opgehaald door Jacques en Marlene (Mark z’n ouders) voor een ontbijt. Het was prachtig weer, slippers + korte broek, een andere taal en de stadse drukte. Het was wel even wennen na bijna vier dagen alleen elkaar, de zee en veel geschommel. Maar, wat was het heerlijk!! Euforie ten top!! Dat hebben we maar mooi gedaan, die eerste tocht! We zijn met onze boot in Spanje! In één klap hebben we de totaal afgelegde afstand bijna verdubbeld!

IMG_6758[1]

Bye Bye England!

Het vertrek woensdag was even pittig. In de stromende regen voeren we Plymouth uit (dat was nou precies waar we zó klaar mee waren!). En we moesten het eerste stuk scherp aan de wind varen en de golven sloegen met harde klappen tegen Freya aan. Probeer dan maar eens om Coen naar binnen te tillen en hem een schone broek te geven?! Maar naar de nacht toe werd het rustiger weer, droog, en de wind gunstiger, waardoor we een eerste, rustige nacht in gingen. Het was fijn om zo te kunnen wennen aan het zeilen in shifts. Het was bijna volle maan, en daarmee erg licht.

Zonsondergang de eerste nacht

De volgende dag was een stuk pittiger. De wind nam flink toe, gelukkig uit de goede hoek, maar ook de swell (lange golven).. Waardoor de boot stevig slingerde. Wind en zee schuin van achteren; ideale ingrediënten voor zeeziekte. Hierdoor waren de tweede 24 uur best wel taai. Het was intensief zeilen, en Coen wilde vooral graag binnen zijn. Daar was het echter zo’n geschommel dat je eigenlijk alleen maar op de bank kon zitten lezen. En zo was het recept voor zeeziekte compleet. Het is ons duidelijk geworden wie  de echte zeerot is. Daar waar Mark en ik zeeziektepillen aten alsof het bij iedere maaltijd hoorde (jaja, ook Mark..; luiers verschonen op volle zee geeft een heel nieuwe dimensie aan het spel), zat Coen met een big-smile binnen liedjes te zingen of lag hij op de grond met z’n lego te spelen.

Coen vindt het allemaal prima op zee; halverwege trok de wind weer verder aan en hebben we nog een extra rif in het zeil moeten leggen. Hoge golven, scherp aan de wind (boot gaat schuin en alle kanten op). Mark staat bij de mast, ik achter het roer en we moeten schreeuwen naar elkaar om over het geluid van de wind en golven heen te komen. Coen zit buiten in zijn stoel en… valt tijdens deze manoeuvre gewoon in slaap?!

Daar hebben we zowiezo veel geluk mee gehad; Coen slaapt altijd goed aan boord en alle nachten door. Wel was het erg taai dat de nachten voor ons zo kort waren. Tijdens Coen z’n slaapjes ging direct het wacht-systeem in, maar dat betekende dat we ieder maar de helft van Coen z’n slaap konden slapen. Overdag was een van ons altijd met Coen in touw, de ander druk met de boot.

De derde dag was er weer een afname van zowel de wind als de swell voorspeld en gelukkig kwam ook deze voorspelling keurig uit! En of het nu de verbeteringen van het weer waren of de gewenning aan het leven aan boord, dat maakte niet uit; de laatste 24u waren weer een stuk gemakkelijker.

Mark is er maar druk mee..;-) Stef stuurt!

Halverwege Biskaje werden we uitgebreid getrakteerd op dolfijnen langs de boot!!

Dolfijnen!

Hier in A Coruna aangekomen, lijkt het echte ‘reizen’ ineens begonnen. We komen geen dagjes-mensen meer tegen, of mensen die een paar weken op vakantie zijn; alleen maar grote boten en mensen met soms nog veel grotere en indrukwekkendere plannen dan wij.

De afgelopen dagen hebben we heerlijk van het vakantie gevoel genoten. Gisteren zijn we met Jacques en Marlene een dagje naar Santiago de Compostella geweest. Ook hebben wij een dagje ongestoord kunnen klussen en opruimen aan boord en zijn we samen uitgebreid uit eten geweest, terwijl Coen lekker met opa en oma op pad kon naar het strand en de speeltuin. 😉 Inmiddels kijken we weer met een schuin oog naar de weersvoorspellingen en varen we morgen waarschijnlijk weer een stukje verder richting het zuiden.

zeilenStef

3 gedachtes over “Van een klotsbak naar het relaxte Spaanse leven

1. Gefeliciteerd met het bereiken van deze mijlpaal! We kwamen op jullie blog via de ‘Tsuru op Reis’ blog per toeval. Wij liggen momenteel in Zeeland, (bijna) klaar voor vertrek naar Engeland / Spanje etc, ook met een heel klein mannetje (okt ’14). Bemoedigend om te lezen hoe het jullie vergaat ;). Wie weet tot ziens ergens op de route. Goeie reis en geniet er van. Bas, Dona en Melle

2. Wat een heerlijke overwinning en fantastisch gedaan en dat met zo n klein kereltje aan boord . De fotoos en jullie verslagen laten zien dat jullie genieten . Wij volgen jullie met nieuwsgierigheid omdat wij niet verder dan Oslo en Brest hebben gezeild in de zomer mnd . Wensen de freya een behouden vaart . Wat een mooi kereltje Coen . Bob en Ineke Kok vrieden van je ouders .