Post van bezoeker Henriette: Flits bezoek aan de Freya

Een tripje naar Lissabon betekent uiteraard langs bij Suz, Mark en Coen op de boot. Eigenlijk is het andersom: langs bij de Freya betekent in mijn geval ook een bezoek aan de hoofdstad van Portugal.

Dat liep echter iets anders dan gedacht, want terwijl de oorspronkelijke plannen waren dat we elkaar in Lissabon zouden treffen, ben ik met de trein naar Porto gegaan. Vanwege een storm en hoge swell zou het niet waarschijnlijk zijn dat we elkaar voor mijn terugreis goed en wel zouden kunnen treffen en dat risico wilde ik natuurlijk niet lopen. Daarom was de keuze snel gemaakt en ben ik op de trein gestapt.

Heerlijk was het om verwelkomd te worden aan boord van de Freya en de dagelijkse gang van zaken mee te maken. Coen vond het geweldig om overspoeld te worden door aandacht van tante Hannenet (ik dus), een nieuw persoon die hem kan vermaken met boekjes van Jip, Pluk en Kikker. In ruil daarvoor word ík overspoeld met knuffels, kusjes en verzoeken om te spelen met de kiepwagen of de politiemotor.

We liggen ergens in een haven op een halfuur van Porto vandaan. De eerste dag na aankomst hebben we de stad bezocht. De reis ging per bus, iets wat Coen overigens ge-wel-dig vindt. Rijdend in de bus let hij op alles wat er gebeurt en benoemt dit ook: ‘Mensen erin, mensen eruit’, ‘Mini!’, ‘Mama mama mama mama?! Auto.’ Die ‘Mini’ gaat trouwens over het automerk “Mini”, die hij in alle verkeersdrukte van verre kan herkennen.

In Porto hebben we een portproeverij gedaan bij Burmester, een van de oudere porthuizen in de stad, waarna we vervolgens bij Kopke nog meer port hebben geproefd. We weten ondertussen alles van witte, ruby en tawny port en waar dat dan bij gedronken moet worden. Dat moet natuurlijk in de praktijk worden gebracht. Daarom hebben Suzan en ik de volgende dag ons huiswerk gedaan door wat portflessen te kopen. Net zoals het rijbewijs leer je het echte werk pas na het certificaat .

IMG_7679 (682x1024)

IMG_7727 (1024x683)

Tante ‘Hannenet’

IMG_7730 (1024x683)IMG_20160808_144614894 (1024x768)

Hoewel gisteren een dag was waarop we heel rustig wilden keutelen, bij de boot blijven en naar het strand gaan, was het juist een van de koudere dagen. Er was veel mist en de zon kwam er nauwelijks doorheen. Daarnaast werd Coen ook nog eens moe wakker, waardoor de ‘rustige dag’ een dag werd met veel conflicten met Coen. Huilen, boos, bijten – Coen is van alle markten thuis als hij moe en het ergens niet mee eens is. Van onze plannen is daarom weinig terecht gekomen. Dus na een heerlijk diner (een zeebaars van ruim 1,3 kg) hebben we hem snel op bed gelegd. We wilden namelijk graag fris en uitgeslapen zijn voor de laatste dag –vandaag-, omdat we een mooie route zouden rijden met een gehuurde auto…

Mark had goed en wel een hele mooie witte Nissan Note gehuurd. Na 3 kwartier op weg moesten we even tanken om de rest van onze reis te kunnen vervolgen. Gasoleo erin, hup weer op de weg – stonden we twee kilometer later mooi stil langs de kant van de snelweg. De ‘gasoleo’ was per abuis geen benzine (= gasolina) maar gasolie. Dat werkt blijkbaar niet. Dus iets voor de helft van onze trip stonden we in een bocht heuvelopwaarts aan de kant van de weg. Na wat telefoontjes te hebben gepleegd bleek de enige optie dat we gewoon moesten wachten aan de kant van de weg. Tussen 12:30u en 15:30u moesten wij ons dan ook vermaken in de schaduw van een van de schaarse bomen in de berm van de snelweg. Ondanks alles bleef Coen vrij rustig. ‘Mama mama mama mama mama!? Vach auto!’ Na enkele uren werd de nood toch wel hoog. Het water raakte op en Coen steeds meer verveeld. Uiteindelijk is een van de medewerkers van het verhuurbedrijf zelf in de auto gestapt om ons op te halen, omdat het via de centrale nog al lang leek te duren. De ‘kind-kaart’ bleek goed te zijn gespeeld: ze was zelf zwanger en daarmee een stuk gevoeliger dan haar mannelijke collega.

IMG-20160814-WA0009 (768x1024)

“Onze” mooie Nissan langs de weg 😦

Na een lange dag zonder echt iets gedaan te hebben –anders dan in de berm naar auto’s te hebben gekeken- uitgeput aangekomen. Dit was echt de laatste dag Porto. Voor mij, maar ook voor de kapiteins van de Freya.