Ankeren, wat doet Team Freya dan precies?!

Het waait 25 knopen en liggen achter ons anker. We gieren ’s nachts alle kanten op, er klappert iets, dan is het weer weg, er tikt weer iets anders, af en toe geeft de boot een flinke snok aan het anker waardoor ons bed heen en weer schudt en we toch weer half wakker worden.
Maar we liggen als een huis! Onze trouwe Bruce (15 kg staal) zit inmiddels diep in de klei getrokken. We zijn niet bang dat we los raken, maar toch slapen we oppervlakkig en wat onrustig door het gewiebel, gegier en de bewegingen. Tja, de ene nacht slapen we wat minder, maar in een windstille nacht is het zó rustgevend en sereen dobberen achter dat anker, dat we heerlijk rustig liggen te knorren; het hoort er een beetje bij.

De beslissing om een 8mm ketting in Engeland te kopen was een hele goede. Na de opstart problemen die we hadden met het ankeren, gaat dat nu als een zonnetje, zonder vloeken en tieren. We varen naar de locatie waar we gaan ankeren. Varen wat rondjes om een geschikte plek uit te zoeken, de diepte te checken en de dieptes er omheen, en laten het anker vallen. Tot nu toe gaat dat best soepel. Alleen in Cascais, na 1,5 dag varen, toen we vlak voor het donker aan kwamen met 30 knopen wind, wilde het anker niet pakken. Na twee pogingen hebben we ons verlies gepakt, en zijn we de haven in gegaan.

Ankeren in Portugal
In tegenstelling tot de Noord-Spaanse kust met al z’n ria’s, leent de Atlantische kust van Portugal zich niet zo goed om te ankeren, omdat het allemaal ruige haveningangen zijn. Maar eenmaal in de Algarve aangekomen, zijn er weer wat plekken waar je mooi kunt ankeren. Van Lissabon zijn we in een keer naar Lagos gevaren. Een leuke stad, maar de haven is ontzettend duur; zeker in het hoogseizoen (juli – augustus). Vlak naast Lagos ligt Rio Alvor: een riviermonding, ondiep (0-5m), beschut, geen golven, met prachtige strandjes er omheen (een soort mini-waddengebied). Dat is een prachtige plek om te ankeren. Wij zijn niet de enige die dat vinden, dus het is even goed zoeken naar een geschikt plekje. Onze boot steekt vrij diep (2 meter) dus in zo’n ondiepe baai zijn er niet veel plekken waar we met laagwater zeker weten dat we niet met onze kiel of roer op het strand belanden. Het mag dan weliswaar midden in de vaargeul zijn, maar uiteindelijk vinden we een eerste klas locatie! Met laagwater ontstaan er allemaal strandjes om ons heen, die met hoogwater weer vol lopen.

IMG_7935 (1024x683)

IMG_20160826_194044754 (1024x768)

Dinghy (a.k.a. Axel)
Vanaf onze ankerplek springen we in de dinghy (a.k.a. Axel) om naar het plaatsje te varen waar we opgehaald worden door Mark z’n ouders. Gewapend met buggy, logeer spullen voor Coen, vuile was (zij hebben een wasmachine in hun appartement!) gaat team Freya naar de kant. Bij terugkomst in het donker is het hopen dat Axel nog aan de steiger ligt (wat iedere keer toch weer een opluchting is). Gewapend met een zaklamp varen we terug naar Freya. Hmm.. welk ankerlicht zal de onze zijn in deze rij boten..? Owja, die ene, helemaal middenin de vaargeul..;-) De afgelopen dagen waait het aan het einde van de dag hard. De idyllische terugtocht met Axel is dan één waterballet! Grote plenzen zout water slaan over ons heen. De douche in het appartement was heerlijk, maar ’s avonds wordt er op het achterdek gewoon weer koud gedoucht om het zoute water van ons af te spoelen.

_MG_9221 (1024x683)Als we voor anker liggen is onze Axel dus essentieel, hij is als een auto voor ons. In Lissabon leek onze Axel even klaar voor vervroegd pensioen, want hij was van voor tot achteren helemaal opengescheurd… Na een middagje schuren en plakken is Axel weer helemaal tip top in orde en klaar voor de volgende avonturen. (Voor de zekerheid hebben we toch twee enorme potten lijm extra gekocht)

Daarnaast is het motortje van grote waarde. We hebben peddels, maar met soms forse stroming en wind en de niet-gestroomlijnde dinghy is roeien naar de kant een hele onderneming. Laat dat motortje nu vieze benzine hebben ingeslikt en niet meer willen starten. Het is toevallig net windkracht 6 en het is de vraag of het ons lukt daar tegenin te peddelen. Nog wat weifelend op de kade wat we zullen doen, raken we aan de praat met een Nederlands stel dat al enkele jaren hun catamaran in deze baai hebben liggen. Hij kent de lokale mensen hier, en voor we het weet heeft hij geregeld dat we met een van de toeristenbootjes mee kunnen liften naar Freya, geweldig! Het geeft weer wat rumoer op de kluslijst, want met stip op nr. 1 is zojuist beland: “schoonmaken van de carburateur”.

IMG_20160715_172345518 (768x1024)

Bij aanleggen altijd wel even bedenken of het hoog- of laagwater is..;-)

Proviand

Op dagen dat het wat harder waait, en we geen zin hebben om door de golven naar de kant te ploeteren, kunnen we prima vooruit met onze voorraad. We hebben meestal genoeg voorraad om zeker een dag of 2 te kunnen uitzingen. Enige wat we dan missen is vers brood. Maar, ook dat kunnen we nu zonder enig probleem zelf maken. We doen dat met de Omnia pan, ook wel ‘wonderpan’ genoemd. En we weten nu waarom!
(Ploeg, bedankt!! wat een top pan!)

Stroom

Stroom hebben we niet nodig. We hebben twee zonnepanelen en in deze zonnige orden houden we daarmee met gemak onze accu’s op peil. Nu worden ze nog met wat provisorische houtjes omhoog gehouden, maar daarvoor zijn we handige uitschuif-staafjes aan het maken. Bijna af..;-). Bijna alles op de boot draait op 12v, via de accu’s. Met uitzondering van een aantal ‘klus-essentials’, zoals accuboormachine, Dremel en Fein-zaag. Deze hebben nog steeds 230v nodig en ons simpele omvormertje kan dat niet aan. Voorlopig lopen we dus nog even vast met de kluslijst… misschien is het dan toch tijd om in een fatsoenlijke 230v omvormer te investeren?!

IMG_7939 (1024x683)

De oude methode met het houtje

IMG_7940 (1024x683)

Het nieuwe uitschuif-systeem

Water

En dan water. De boot heeft 2 watertanks, en daarmee ruimte voor 200 liter zoet water. Omdat we regelmatig in havens zijn, hebben we ongeveer iedere week wel een keer de mogelijkheid om ze bij te vullen. Maar uiteindelijk gaat dat te weinig zijn: we willen langer voor anker kunnen liggen en hebben een Atlantische oversteek van 3 weken voor de boeg.
In Alvor liggen we voor het eerst langer dan een week voor anker en zijn we er niet zeker van hoeveel water we na 1 week uit de tanks verbruikt hebben (en de meter is stuk..). Dus we gaan op water-haal-expeditie.
We liggen vlakbij een privé steiger, met privé huis en –motorboot. Deze steiger heeft elektriciteitspalen en een kraantje. Met het kraken van de dag (als iedereen nog slaapt 😉 gaan we met de dinghy (en alle jerrycans die we aan boord kunnen vinden) naar de privé steiger… Helaas! De kraan is afgesloten?! De volgende optie is de visserssteiger. Daar hebben we geluk. We tappen weer 50L bij en de douchezakken vol. En een extra geluk is dat het water zoveel chloor bevat dat we ons geen zorgen meer hoeven te maken of de binnenkant van onze tank wel schoon genoeg is..;-)

IMG_7938 (1024x683)

Naast dit omslachtig vullen van de tanks zijn we bezig met een zout-water kraantje in de keuken. Op die manier kunnen we gemakkelijk dingen afspoelen met zout water, waardoor we zoet water kunnen besparen. De afgelopen dagen was Coen weer regelmatig bij opa en oma, en hebben wij weer wat vorderingen gemaakt op onze kluslijst. Ook de zout water kraan is ‘bijna’ af…

IMG_20160826_145037259 (1024x768)

Advertenties

5 gedachtes over “Ankeren, wat doet Team Freya dan precies?!

  1. Heerlijke herkenbare verhalen en knap dat het klussen lukt. Ik kom er niet toe en kan niet de juiste onderdelen vinden. Heel veel plezier en nachtrust!

    Like

  2. Wat een ontzettend leuke reisverslagen en leermomenten doen jullie op . Met plezier zit ik ze samen met Loes te lezen. Heel veel plezier en goede vaart verder en wij blijven jullie met veel belangstelling volgen ! De groeten van ons aan iedereen daar aanwezig.
    Liefs Frans en Loes.

    Like

  3. Hoi, we troffen elkaar in Viana do Costello en later heel kort in Oeiras. Hoop dat het jullie goed gaat.
    Ik heb ook een kapotte watermeter in de tank en heb dit opgelost door een Gardena watertimer tussen de tank en kraan te plaatsen (op een makkelijk toegankelijk plekje). Werkt erg goed en nauwkeurig. Wellicht dat iemand hem vanuit NL kan opsturen. Behouden vaart en veel plezier !
    Hartelijke groeten, Eelco (Aquila – Breehorn 44 – WSV Herkingen)

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s