Culture shock

Het contrast kon bijna niet groter. Van Marokko: prachtig, maar ingetogen. Keurig in lange broeken over de kade om niet te aanstootgevend gekleed te zijn en hét Jetski-event van Rabat was netjes om 23.00u afgelopen. Er werd timide geklapt als er iets gaafs gebeurde. Daarna zien we 4 dagen lang alleen maar blauwe zee en blauwe lucht. Nauwelijks andere boten, af en toe een dolfijn en de dagen rijgen zich aaneen, totdat we La Graciosa in zicht krijgen! Land!

Tijdens de overtocht is het ‘slapen wanneer je slapen kan’ 😉

Land in zicht!

Aan de overkant van Graciosa ligt Lanzarote: een indrukwekkende rotspartij

En wat voor.. Graciosa is niet veel meer dan een hele grote zandbak, ruig, met 4 kraters erop. De haven is klein, met nauwelijks faciliteiten, maar ook een koude douche uit een tuinslang in een hokje zonder licht voelt héérlijk na 4 dagen zee!

Graciosa = zand

Haven van Graciosa

Maar de Freya arriveert, dus er zal vast weer een feestje zijn?! En jawel, de jaarlijkse zwemwedstrijd van Lanzarote naar Graciosa staat gepland op zaterdag, de dag na onze aankomst daar. Er is een podium neergezet voor een aanvangsoptreden op vrijdag en een afsluitend feest op zaterdag en er lopen 1000 sportieve afgetrainde lichamen door Graciosa! De dames op het strand in de kleine Spaanse bikini’s en de zwemmende mannen in kleine strakke spido’s. Voor en na de wedstrijd wordt er uitbundig gefeest en de terrassen zitten vol.   Wát een wereld van verschil met het Marokko waar we net vandaan komen.

Al dat sportieve geweld om ons heen, hebben wij ook wel zin in wat beweging. En we ontdekken dat ze ook mountainbikes met kinderzitjes verhuren: yes! We fietsen het eiland rond: prachtig!

Het kan niet beter: mountainbike met kinderzitje

img_8655-1024x683img_8636-1024x683img_8660-1024x683img_8662-1024x683

Na een aantal dagen varen we verder naar Arrecife op Lanzarote. Het is (maar) een tochtje van 28 mijl. Het eerste stuk moeten we aan de wind tussen Lanzarote en Graciosa door: dat is lang geleden?! Een aan de windse koers komt nauwelijks voor tijdens ons rondje ‘voor de wind’. Maar wat loopt Freya lekker aan de wind! Bij Lanzarote moeten we de koers ruimen, langs de kust. Het is een hobbelige zee. Gelukkig wordt dat na 1-1,5 uur wat beter.

Freya op Lanzarote!

Lanzarote is een klein paradijs. We huren 2 dagen een auto en crossen van oost naar west, van noord naar zuid en bekijken het eiland. Het landschap is ruig, de uitzichten zijn geweldig! We beklimmen een berg met uitzicht op Fuerteventura. We bezoeken grotten, gevormd in de lavastenen, gaan naar het uitzichtpunt vanaf waar je Isla Graciosa prachtig kunt zien liggen. En we vergapen ons aan de geweldige fietsroutes. Plannen voor een racefietsvakantie op Lanzarote worden alweer gemaakt. 😉 De haven is van alle gemakken voorzien: groot, netjes, wasmachines, gezellige restaurantjes langs de kade, veel watersportwinkels om alle laatste inkopen te doen vóórdat de grote oversteek er aan komt, en de toeristen informatie + autoverhuur zit zelfs aan de haven. Luxe alom!

Roadtrip

Lunch met het beste uitzicht ooit

Uitzicht op Graciosa

Daarnaast heeft Coen inmiddels een druk sociaal leven. In Rabat ontmoetten we al Tsuru met Jasper (6 jr) en Julian (4 jr) en Grutte Grize met Meike (11 jr), Ties (10 jr) en Amarins (8 jr). Dat is heel gezellig, hij geniet van alle aandacht, doet een poging om ‘samen te spelen’ en ineens heeft hij heel veel speelgoed om te ontdekken. In Graciosa ontmoeten we ook (eindelijk!) Agaath met Melle die de dag voor hun aankomst 2 jaar is geworden. Bij aankomst mag Coen gelijk op z’n verjaardagsfeestje komen! En zo zitten er ineens 4 jongetjes in de voorpunt van Agaath te spelen, super leuk! In Arrecife (op Lanzarote) liggen we zelfs naast Tsuru in de haven. Uit-spelen was nog nooit zó gemakkelijk en Coen wordt ’s morgens al wakker en roept dan vol enthousiasme: “Jasper en Julian, bouwen!” Hij mag de driewieler lenen van Melle, om het loopfiets-gevoel te ontdekken, en zo crosst ‘ie op een fietsje over de kade achter de andere jongetjes aan.

Na een weekje laten we Lanzarote achter ons en koersen we op Tenerife af. We ‘vertrekken gewoon’ voor 2 dagen en 1 nacht. Want terwijl we ‘gewoon even vertrekken’ is dit stiekem een tocht van 155 mijl. Dat was een half jaar geleden een recordafstand voor ons. Grappig om te zien dat we in een half jaar de grenzen langzaam verleggen. Wat dat betreft heeft dit rondje een prachtige opbouw. Biskaje was even spannend (4 dagen varen en een beruchte reputatie) maar eenmaal in Spanje waren het korte tochtjes. In Portugal moesten we af en toe 1 nachtje door zeilen, maar dit had ook met dagtochten gekund. Naar Marokko was 3 dagen, naar de Canarische Eilanden 4, en straks gaan we voor 7 dagen varen om Kaap Verdië te bereiken. Vanaf daar is het trainingsrondje over, en duwen we af voor een tocht van 3 weken naar Suriname.We hadden een goede tocht naar Tenerife. Het weer was mild, windkracht 2-3, halve wind. De nacht was kraakhelder, met een prachtige sterrenhemel! Achter Freya een prachtig spoor van oplichtende algen. Een flinke maan, waardoor het leek alsof er ergens een licht aan stond. Suzanne werd middenin de nacht opgeschrikt door een griend naast de boot. We hadden ’s morgens een kleine opstapper: de eerste vliegende vis was een feit! Bij aankomst in Santa Cruz de Tenerife werden we verwelkomd door de Bojangels: gezellig! “Coen loop je alvast met Baudine mee?” “Ja!” Ha, dat gaat makkelijk! Kunnen Mark en Suzanne de boot nog even op orde maken voor we aan de borrel gaan.

Tenerife is voor ons het laatste eiland waar we kunnen bevoorraden voor de reis naar Kaap Verde en de grote oversteek. Hier zijn nog watersportwinkels en grote supermarkten. Dus de tijd hier wordt besteed aan klussen aan de boot, inkopen doen, voorraden aanleggen. Er ligt een flinke depressie vlak boven de Canarisch dus vertrekken is nu toch even geen optie.

We koersen op Tenerife af, de zonsondergang tegemoet: een beeld dat we de komende tijd heel veel gaan zien

2 gedachtes over “Culture shock

1. Oh ik heb net even besteed om bij te lezen.. Blijkbaar liep ik nogal achter. Heerlijk om de verhalen te lezen en de bijbehorende foto’s te zien en van verhaal naar verhaal te kunnen doorklikken! 🙂 Mooi zeg! Denk aan jullie!! Liefs xx Henriette