Canaries, wat een verrassing!

We gingen met weinig verwachtingen naar de Canarische Eilanden. Het was vooral een handige plek om te stoppen, als je uiteindelijk de Atlantische Oceaan over wilt. Een keer eerder een week in een toeristenoord op Tenerife vakantie gevierd. Dat was leuk, maar niet per se the place to be. Maar hoe lager de verwachting, hoe groter de verrassing. Want wat zijn deze eilanden stuk voor stuk prachtig en wat hebben we het hier de afgelopen vijf week naar ons zin gehad! Zulke ruige natuur, midden in de Atlantische Oceaan. En naast het perfecte klimaat en prachtige natuur, ook de luxe van ‘de bewoonde wereld’. Het weer is hier heerlijk! We zijn zuidelijk genoeg, voor een heerlijk warm zonnetje en aangenaam zwemwater. Het is november, en we lopen nog dagelijks in korte broek: precies waar we op gehoopt hadden!! Inmiddels wordt het hier wel vroeg donker; om 19u is het licht plots uit. Daarmee koelt het ’s avonds wel flink af, dus de lange broek en trui liggen weer binnen bereik in de kast, maar dat komt de nachtrust alleen maar ten goede.

We waren op Isla Graciosa: de grote zandbak, maar heerlijk relaxte sfeer. Daarna op Lanzarote: niet zo heel groot, 2 dagen auto hebben we veel kunnen zien. Het indrukwekkende lavalandschap in het zuiden en overal de invloeden van kunstenaar Cesar Manrique.

Ceasar Manrique ten top!

Daarna zijn we naar Tenerife gevaren. We lagen in Santa Cruz. De hoofdstad van Tenerife, wat industrieel, maar wel puur. Het leven wordt daar gewoon geleefd, in tegenstelling tot de complete toeristendorpen in het zuiden. Tenerife is groot. We kregen bezoek van Thomas (broer van Mark) en reden met een auto naar de Teide, een indrukwekkende vulkaan van bijna 4000 meter hoogte, Daarna bezochten we Masca, door over een prachtige haarspeldbochten weg van de uitkijkpunten te genieten. We zijn vaak gestopt met de auto om weer van het uitzicht te genieten dat Coen op den duur ging vragen of we er al waren.. Prachtig was het! Hier hadden we makkelijk meer dagen kunnen besteden, maar het weer was goed om door te varen.

Kunst op Tenerife

Freya verwaaid in Santa Cruz

Het concert gebouw in Santa Cruz

Sneeuw op de El Teide op Tenerife

Honderde keren stoppen voor prachtige vergezichten

Maanlandschappen bij de El Teide

El Teide

img_20161027_130253073_hdr-1024x768

Haarspeld bochten bij Masca

We ankerden 20 mijl zuidelijker bij Abona. De baai liep die avond (niet geheel toevallig) vol met Nederlandse boten. En ineens waren we deel van een ‘Nederlandse groep’. Met de crew van 6 boten hebben we met z’n allen heel gezellig gebarbecued op het strand. De swell was wel enigszins indrukwekkend toen we in het donker met de bijbootjes terug moesten naar onze boten. En noodgedwongen hebben we 2 nachten in de slingerbedden geslapen, om niet uit ons bed te rollen.. Maar, het was ook alweer zeker een maand geleden dat we achter ons anker sliepen, en de heerlijkheid van die vrijheid, won het van de behoefte aan nachtrust.

Vanaf Abona voeren we naar een ankerbaai op La Gomera, het laatste Canarische Eiland wat we wilden aandoen voordat we naar de Kaap Verde oversteken. We ankeren bij Playa de Chinguarime, omdat de pilot vermeldde dat deze baai tegen noorderlijke swell beschermd is. Hier zijn we wel aan toe na 2 nachten rollen. Het is een mooie tocht naar La Gomera; zo’n 10 uur varen. We moeten zowaar weer eens aan de wind varen. We gooien alle vislijnen uit, maar helaas tevergeefs, geen vis op de barbecue die avond. De wind neemt flink toe tussen de eilanden en we besluiten te reven. Nog geen 10 minuten later, komen we in de luwte van het eiland en valt de wind totaal weg. Om het laatste uurtje op de motor door te komen worden we verrast door een grote groep dolfijnen die rond de boot komen zwemmen en even verderop druk aan het jagen zijn met bijbehorende enthousiaste sprongen.
De ankerplek is indrukwekkend. Hoge rotsen rijzen op bij het strand en golven slaan ruw op het strandje. De geluiden zijn wat angstaanjagend, maar het water is zo helder dat we ons anker op 10m diepte kunnen zien liggen. Het ziet er goed uit, en het weer is rustig. We liggen er samen met Agaath met vriendje Melle, Bas en Donatien. En na een gezellig avondmaal hebben we een heerlijk ankernachtje.

img_9083-1024x683img_9098-1024x683img_9103-1024x683

De volgende dag gaan we de haven in van San Sebastian op La Gomera. We willen over een aantal dagen koers zetten naar de Kaap Verde. Wel moeten er nog wat belangrijke klussen gedaan worden voor deze grote tocht die waarschijnlijk zo’n dag of 7 zal duren. Mark moet de mast in om alles te controleren, de autopilot moet gerepareerd, er moeten wat netjes gespannen worden voor extra water opslag, de was moet gedaan en ieder hoekje van Freya moet worden gevuld met boodschappen. Twee dagen na onze aankomst is er een gaatje op te vertrekken. Alleen halen we dat niet met alle klusjes. En de dagen erna gaat het hard waaien, en is er veel swell voorspeld. We dubben wat af, wel vertrekken, of toch wachten op een wat relaxter moment. Windkracht 5-7.. het kan wel, maar comfortabel is anders. We besluiten toch te wachten. En voor we het weten liggen we bijna 2 weken in San Sebastian.

La Gomera

’s Werelds laatste cederhout bos op La Gomera

Wederom prachtige uitzichten

El Teide, gezien vanaf La Gomera

Maar dat is geen straf. We huren een auto en bekijken La Gomera: prachtig! Naast de haven zit een strandje met zacht zwart zand. Regelmatig gaan we ’s middags even een uurtje naar het strand met Coen en via het douchegebouw weer terug. Heel luxe! En niet te vergeten: we hebben een druk sociaal leven. We zijn inmiddels een half jaar onderweg, en hebben gaandeweg al heel wat andere zeilers ontmoet. Voor iedereen die dit jaar de Atlantische Oceaan wil oversteken, zijn de Canarische Eilanden de plek om rond nu te zijn. We gaan van stranddate, naar borrel, naar gezamenlijk eten: een gezellige boel dus!

Foto’s volgen later, zodra we weer internet hebben

Dit bericht is geplaatst via SSB radio.

2 gedachtes over “Canaries, wat een verrassing!

1. We zijn jullie niet vergeten hoor! We genieten elke keer meer volle teugen van de verhalen. Succes met de voorbereiding en een goede overtocht straks (alweer)!