Vertrek naar de Kaapverdische Eilanden

En dan is het zover, na een paar flink winderige dagen zou het vanaf afgelopen zaterdag rustiger worden. We besluiten zaterdag te vertrekken. Wellicht krijgen we een windstilte onderweg. Die zullen we, gezien onze krappe dieselvoorraad, niet zomaar kunnen motoren. Maargoed, we gaan het zien. Mocht het te weinig zijn om te zeilen zullen we de windstilte moeten uitzitten/ dobberen en dan kunnen we onze ‘geduld-skills’ optimaal trainen.
De verwachting is dat we er 7 dagen over doen, of met weinig wind misschien wel 8.

Freya wordt tot het nokkie bevoorraad. We willen niet weten hoe zwaar ze nu is.. in ieder hoekje en gaatje is wel iets verstopt. En dan duwen we zaterdag 13 november om 12.00u af. Het is lastig om weg te komen omdat we in de luwte van Tenerife varen, met weinig wind en een knobbelige zee. We zijn allemaal wat kribbig, de boot beweegt alle kanten op, de wind is net te weinig om te zeilen en vooral Mark heeft dit keer last van zeeziekte. We besluiten hiervandaan weg te motoren en twijfelen iedere uur wanneer de motor uit moet en het dobberen dan moet beginnen.. Gelukkig is de wind ’s nachts sterk genoeg en kunnen we vanaf 1:00u zeilen. Zondag was een prachtige zeildag: met de halfwinder op, kabbelen we met een snelheid van 3.5-4.5 knopen richting de Kaap Verde. De zee is gelukkig inmiddels rustig geworden. We verwachten dat de tocht zeker wel 8 dagen duurt op deze manier, maar het is comfortabel, en door het milde weer zijn we goed in staat om te slapen, te vissen, en met Coen te spelen. En dan is een dag en nacht extra misschien zo erg nog niet.

Dit is de eerste tocht waarbij we een ‘radionetje’ hebben afgesproken. Er zijn een aantal boten vlak voor ons vertrokken en al aangekomen op de Kaapverdische Eilanden, en tegelijk met ons zijn nog 3 Nederlandse boten vertrokken. Met hen hebben we via de radio twee keer per dag op een afgesproken tijd en kanaal contact. Heel leuk om even te horen hoe het de anderen vergaat en handig om met elkaar te bespreken hoe de wind is en wat de voorspellingen zijn.

Weer eenmaal op zee zijn we weer helemaal op onszelf aangewezen. We hebben veel water ingekocht, en vers fruit en groente. Maar de koelkast is klein en we moeten dus kiezen wat er mee kan. En wat betreft de groente eten we eerst de dingen die snel oud worden. Daarnaast doen we goed mee met ‘zelfvoorzienend zijn’. Gisteren hebben we zelf yoghurt gemaakt. Niet moeilijk en een heel tof gevoel om ’s morgens je bakje te vullen met zelfgemaakte yoghurt. Daarnaast bakken we weer zelf brood en wordt er uiteraard naar hartenlust gevist! Maandag hadden we voor het eerst beet: en flinke mahi-mahi. Maar bij het aan boord halen sprong het beste beestje zo uit het schepnet!? Jammer!
Gisteren (dinsdag) hadden we meer geluk. Al vroeg in de ochtend wierpen we beide lijnen over boord. En tijdens het ontbijt begon de molen te ratelen: beet! Toen we de 2e lijn eerst binnenhaalden zodat de twee lijnen niet verstrikt konden raken, hadden we ook aan deze lijn beet. Twee mahi-mahi’s in een keer. Voor lunch hebben we heerlijke ceviche gemaakt. Smullen! Toen we vlak voor het avondeten buiten klaar gingen maken voor de nacht: alles opruimen en vislijnen naar binnen, hadden we weer beet. Wederom een mahi-mahi. Het eten was alleen al klaar, dus deze is gefileerd en wel de koelkast ingegaan en staat voor vanavond op het menu.
De nachten zijn prachtig. Het weer is rustig en er is een indrukwekkende grote maan. Deze staat de gehele nacht aan de hemel en geeft zoveel licht dat je de letters in je boek kunt lezen.

Positie op 16-11 om 19.00 UTC: 23.10.9 N; 19.11.9 W

Dit bericht is geplaatst via SSB radio.