Piton

Souffriere
Na een onstuimig tochtje komen we aan bij Souffriere. We worden enigszins opgeschrikt door boatboys. Bij eerdere Caraïbische Eilanden kwamen we ze al weleens tegen, maar na een vriendelijke ‘no thank you’ van onze kant, voeren ze altijd door. In Souffriere is dat anders. Zeer hardnekkig blijven ze bij ons varen en hun diensten aanbieden (ze wilden voor €15,- (ja?!) onze lijn aanpakken en door een lusje halen…). Ook nadat we een paar keer bedanken voor hun diensten, blijven ze om ons heen hangen. Op allerlei manieren proberen ze ons diensten te verkopen, en ze zijn ronduit onbeleefd. Ook in het stadje zelf duurt het een dag, voordat we onze draai vinden en ook vriendelijke mensen treffen.. Het is even wennen.
Souffriere en de omgeving ligt in een Marine Park. Ankeren is niet toegestaan en we moeten verplicht een mooring pakken. Vooruit, die paar nachten. En als van dat geld de prachtige omgeving wordt bijgehouden, dan dragen we daar graag iets aan bij, want mooi is het hier in ieder geval wel!

IMG_0799 (1024x683)

Dé pitons

IMG_0860 (1024x683)

Souffriere

Tussen de Pitons
We verkassen een paar honderd meter en gaan tussen de Pitons liggen. Twee prominente bergen, die ook op de vlag van St. Lucia staan. Tussen deze bergen in ligt een prachtige en rustige baai. Enkel een luxe resort ligt aan de kant. Daar staan wij dan weer, met onze bijboot op datzelfde strand. Ceviche mee van de mahi-mahi die we vingen, biertjes en de snorkel-spullen. Het is een waar aquarium: wat een prachtige onderwaterwereld!!

IMG_20170306_162949728_HDR (1024x768)

Freya tussen de Pitons

Marigot Bay
We gaan een paar mijl noordelijker naar Marigot Bay. Dit is een plek waar het op een klein stukje toegestaan is om te ankeren. Dit stukje ligt dan ook bomvol boten. We varen wat rondjes en ontdekken dat de waterdiepte ineens sterk toeneemt.. Niet ideaal om je anker op een hellend vlak uit te gooien. Toch doen we een poging en het lijkt er op dat we goed liggen. Als we ’s avonds voordat we naar bed gaan, nog even buiten kijken liggen we toch wel heel dicht op de achterbuurman..aaii. Of nu iets doen, of het risico dat we er ’s nachts in alle paniek uit moeten.. We besluiten dan toch maar het anker op te halen en een mooring op te pikken.
De volgende ochtend gaan we gauw de haven in, want een mooring in de haven, betekent toegang tot het luxe Capella Resort. Het is geweldig! Twee zwembaden, ligstoelen en bedden groter en luxer dan ons bed op Freya en iemand die af en toe langs komt om te vragen of we een kokosnoot willen of een stukje fruit?! En helaas, het is verboden je eigen handdoeken mee te nemen, maar we moeten de grote, schone strandhanddoeken van het hotel gebruiken (die ze net vers en warm uit de droger trekken). Het is een prachtig gezicht, als je in het zwembad om je heen kijkt, pik je de zeilers er zó tussenuit: voorgebruind persoon die enigszins verbaasd om zich heen kijkt met een glimlach van oor tot oor. Dit in tegenstelling tot de blanke / rood-verbrande Amerikaan die ietwat verveeld de bediende wenkt en nóg een cocktail bestelt.

IMG_0819 (1024x683)

Marigot Bay

IMG_0825 (1024x683)

Plons!!!

IMG_20170314_123208284 (1024x768)

Do you want a coconut?

We gaan een dagje met Thomas, Margaretha, Mathilda en Troels (van Anna Lisa) op pad naar Castries. Met de plaatselijke bus toeren we tussen de bananenplantages door op weg naar de hoofdstad. We struinen over de markten, maar eindigen de dag uiteraard in het zwembad bij de haven. Ondanks het leeftijdsverschil van zo’n 10 jaar zijn Mathilda en Coen dol op elkaar. Wij hebben geen omkijken naar Coen, terwijl zij met hem rondjes zwemt en kunstjes doet.

IMG_20170308_131640439 (1024x768)

Eindeloze markthallen in Castries (voor als er een cruiseschip aanlegt..)

IMG_0812 (1024x683)

Bezoek
En dan is het moment daar: opa en oma komen weer! Jacques en Marlene, hebben de eerste dagen een appartement geboekt bij Marigot Bay. We logeren in hun prachtige appartement en genieten ondertussen van het zwembad bij de haven. We bezoeken nog een keer Castries en gaan een dag met een taxi richting het zuiden. Met de auto toerend door St. Lucia genieten we van de prachtige natuur en de geweldige uitzichten. We bezoeken de Botanische tuin en de Diamond Watervallen en gaan naar de vulkaan. Uiteraard worden alle dagen afgesloten (of begonnen) met een duik in het geweldige zwembad. Zou Coen al een beetje water-vrij zijn? 😉

IMG_20170310_163838506 (1024x768)

Cheers!

IMG_0940 (1024x683)

Diamond Falls

IMG_0898 (1024x683)

IMG_0895 (1024x768)

Lekker luchtje hoor dat zwavel

IMG_0844 (1024x683)

Boekje lezen met oma: Coen krijgt er geen genoeg van!

Rodney Bay
De laatste drie dagen hebben Jacques en Marlene een hotel geboekt in Rodney Bay. Jacques en Mark varen samen naar Rodney Bay, terwijl Marlene, Coen en Suzanne per taxi gaan. Ook daar kan Freya vlakbij het hotel aan een mooring. We bezoeken hier het fort en gaan lekker naar het strand. Het is heerlijk om deze tijd hier met elkaar door te brengen en voor we het weten moeten ze alweer op weg naar het vliegveld. Deze keer is het afscheid niet voor heel lang, want voor we het weten zijn wij zelf op weg naar het vliegveld..

IMG_20170313_125311954 (1024x768)

IMG_1142 (1024x683)

“jemmen!!!”

IMG_1020 (1024x683)

Terugreis
We hebben er even over nagedacht, maar inmiddels is de kogel door de kerk: we gaan terug op transport. Tijdens de oversteek besloten we al dat we een tweede oversteek niet met z’n drieën wilden doen. Daarnaast moeten we enigszins vroeg (begin juni thuis in NL) aan de oversteek beginnen, met een groter risico op slecht weer. Freya willen we graag nog even houden, dus we hebben besloten dat ze op een grote boot naar huis mag varen. Het vertrek zal vanaf St. Thomas zijn, tussen 5 en 25 mei. De precieze vertrekdatum blijft tot vlak voor vertrek onduidelijk, dus zit er toch nog een soort onzekerheid bij die we anders met zeilen ook zouden hebben gehad. Het transport gaat naar Southamptom in Engeland en vanaf daar zeilen we Freya met z’n drieën naar huis!
Met een eventueel vertrek op 5 mei begint de tijd ineens te tikken en plannen we inmiddels de laatste weken in… Maar tot het vertrek genieten wij nog even in volle teugen van het Caraïbische leven!

IMG_20170311_170753577 (1024x768)

De kunst van de RumPunch geperfecioneerd